Bałagan powraca jak bumerang? Rozprasza i przeszkadza w skupieniu na pracy? Jednocześnie masz problem z organizacją przestrzeni wokół? Zobacz moje praktyczne wskazówki, jak przeprowadzić kompleksowe sprzątanie biurka.
Co przyda się podczas pracy?
Dobra organizacja to klucz do sukcesu. Zastanów się, jakie preparaty i akcesoria przydadzą Ci się podczas sprzątania biurka. Być może będziesz musiał udać się do sklepu.
Aby kompleksowo uporządkować przestrzeń w swoim biurze, może przydać Ci się:
- sprężone powietrze – specjalne puszki pomagają usunąć kurz z trudno dostępnych miejsc, takich jak klawiatura, zakamarki drukarek itd.;
- pianki lub chusteczki do czyszczenia ekranów – ułatwią usunięcie z monitorów odcisków palców i innych zabrudzeń;
- ściereczki i preparaty do czyszczenia biurka – w zależności od tego, z jakiego materiału jest blat biurka, dobierz odpowiednie środki do czyszczenia;
- nowe segregatory, teczki tacki na dokumenty – przydadzą się do posegregowania dokumentów;
- stojaki na książki czy półki nad biurkiem – jeśli korzystasz z literatury branżowej, ułatwią Ci sięganie po konkretną pozycję;
- organizery do kabli – pomoże Ci uporządkować kable, służące do podłączenia monitorów, drukarek czy innych urządzeń biurowych;
- podkładka na biurko z notatnikiem czy kalendarzem – z pewnością lepiej się prezentuje niż wiele samoprzylepnych karteczek, porozrzucanych po całym biurku;
- przybornik – zaprowadzi ład wśród ołówków, długopisów, zakreślaczy i innych tego typu akcesoriów biurowych.
Czy wiesz, że…
Zawsze w drugi poniedziałek stycznia obchodzony jest Dzień Sprzątania Biurka. Nie warto jednak sprzątać tylko w ten dzień! Ustanowienie takiego „święta” tylko wskazuje, jak ważne jest regularne porządkowanie miejsca pracy.
Od czego zacząć sprzątanie biurka?
Zacznij od tego, by usunąć z blatu wszystkie przedmioty, których nie powinno na nim być. Mowa o brudnych talerzach po szybkim obiedzie, kubkach po kawie, szklankach z wodą czy sokiem. W pierwszej kolejności warto zając się ich umyciem lub wstawieniem do zmywarki. Do śmieci wyrzuć papierki po batonikach czy pudełka po zamówionym do biura jedzeniu.
Zacznij czyścić wnętrze biurka
Teraz jest pora, by przygotować sobie miejsce, na którym ułożysz całą zawartość biurka. Może to być krzesło lub podłoga. Pozdejmuj wszelkie przedmioty, które da się usunąć z biurka, ułóż na stosie zawartość szuflad. Jeśli dawno nie sprzątałeś swojego miejsca pracy, będzie konieczna segregacja papierów i dokumentów, a także innych akcesoriów biurowych.
Teraz dokładnie wyczyść blat. Ponieważ mogą na nim znajdować się ślady po kubkach z różnymi napojami czy pozostałości jedzenia, zastosuj specjalny preparat do czyszczenia. Wyszoruj ściereczką wszystkie zabrudzenia. Gdy to zrobisz, zajmij się szufladami. Warto wyciągnąć je, by móc wyrzucić okruchy czy inne drobne śmieci. Do dokładnego czyszczenia może przydać się też odkurzacz. Następnie warto przetrzeć jeszcze wnętrze szuflad ściereczką wraz z preparatem do czyszczenia.
Czyszczenie komputera
Mowa tu nie o porządkowaniu folderów (chociaż to również warto wykonać przy okazji sprzątania biurka), ale o usuwaniu z niego kurzu i brudu. Zacznij od przetarcia laptopa czy klawiatury, jednostki centralnej i monitora ściereczką z mikrofibry. Przydadzą się także wspomniane już ściereczki do czyszczenia monitorów oraz sprężone powietrze w puszce do pozbycia się drobnych zabrudzeń z klawiatury. Możesz też skorzystać z porad, jak wyczyścić ekran domowym sposobem.
Posegreguj wszystkie przedmioty z biurka
Spójrz na stos papierów, teczek i przyborów biurowych. Musisz je posegregować. Każdą kartkę po kolei przejrzyj, sprawdź, czy dokument jest aktualny i potrzebny. Jeśli nie, zniszcz go. Być może okaże się, że trzeba użyć nowego segregatora, by uporządkować dokumenty. Mogą sprawdzić się w tym przypadku także specjalne organizery – tacki na dokumenty.
Książki, które do tej pory ułożone były na stosie na blacie, warto uporządkować, układając w specjalnych stojakach na książki na biurko. Dzięki temu nie tylko będą wyglądały estetyczniej, ale łatwiej będzie Ci znaleźć potrzebną w danym momencie pozycję. Koniecznie przejrzyj wszystkie długopisy. Sprawdź, czy piszą, a ołówki natemperuj.
Wkładając rzeczy do szuflad, kieruj się zasadą, by głębiej znalazły się rzeczy mniej przydatne. W tej najwyższej umieść przedmioty, po które sięgasz najczęściej.
Ułóż wszystkie przedmioty na biurku
Na samym blacie poustawiaj tylko najpotrzebniejsze rzeczy. Może to być przybornik z długopisami, pieczątką, zszywaczem, zakreślaczem czy karteczkami do zapisywania ważnych notatek. Kieruj się zasadami ergonomii. Po prawej stronie umieść rzeczy do pisania, jeśli jesteś praworęczny, a po lewej lampkę.
Wskazówka!
Podczas sprzątania na podłogę mogą upaść drobne paprochy. Warto więc ją odkurzyć oraz umyć dokładnie.
Jeśli polityka Twojej firmy na to pozwala, by uprzyjemnić sobie pracę, możesz pokusić się także o zakup ulubionego gatunku rośliny czy postawić na tak osobisty akcent, jak ramka ze zdjęciem rodziny.
Pamiętaj o systematyczności
Jeśli będziesz regularnie dbać o czystość na biurku i w szufladach, sprzątanie nie będzie zajmować dużo czasu. Warto zawsze odkładać rzeczy na swoje miejsce, dokumenty od razu wkładać do odpowiedniej przegródki czy teczki, wszystkie brudne naczynia odnosić pod koniec dnia pracy do kuchni, a także regularnie przecierać blat z kurzu. To bardzo ważne szczególnie w dynamicznych środowiskach pracy, gdy terminarz spotkań czy dopinania kolejnych projektów jest bardzo napięty. Wyrobienie nawyku porządkowania biurka na bieżąco, najlepiej po skończonej pracy pozwoli Ci zaoszczędzić czas na przeprowadzaniu dokładnych porządków raz na jakiś czas.
Zwłaszcza jeśli Twoja firma praktykuje tzw. politykę czystego biurka. Wtedy szczególnie czyszczenie blatu po zakończeniu dnia i chowanie dokumentów w biurku zamykanym na klucz powinno wejść Ci w nawyk. To ważne w branżach, które opierają się na pracy z danymi wrażliwymi.
Utrzymanie porządku na stanowisku pracy nie tylko pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie, ale i wydajność. Pomyśl tylko – już nigdy nie będziesz się frustrował, że nie możesz znaleźć potrzebnego dokumentu lub piszącego długopisu!